Osnova témat

  • Téma 1

    Seznámení s průběhem kurzu

    Na úvod by bylo určitě dobré se seznámit s celým průběhem kurzu, aby všichni měli představu o tom, co budou muset udělat.

    1.  Sestavit prezentaci města.
    2. Předvést prezentaci spolužákům.
    3. Statisticky zpracovat získané informace.
    4. Na základě zpracovaných informací navrhnout řešení.
    5. Vyhodnotit odevzdané úkoly.
    6. Diskutovat o výsledcích.
    7. Besedovat o možném řešení problémů.
    8. Vyslechnout přednášku "Všude dobře, doma nejlépe".
    • Téma 2

      Sestavení prezentace města

      Úkolem je sestavit prezentaci místa, kde žijete, popř. ke kterému máte vztah.  Představit ho se všemi jeho výhodami i nevýhodami, které život v něm přináší, ukázat historická místa, sportovní a kulturní zařízení, okolí, parky, přírodní zvláštnosti. Tuto prezentaci doplnit vhodným a stručným komentářem. Pro přípravu této prezentace je možné použít vlastní fotografie, případně videosekvence, materiál získaný z internetových  stránek města nebo obce, mapy, obrázky z knih, pohlednic či časopisů, propagační materiály.

      Délka prezentace by neměla přesáhnout 5 minut.

      Termín odevzdání: do 15. dubna

    • Téma 3

      Předvedení prezentace 

      1. Předvedení připravené prezentace s vhodným slovním doprovodem ve třídě ostatním spolužákům na školním PC a dataprojektoru. 
      2. Ohodnocení předvedené prezentace posluchači do přiložené tabulky. Hodnocení je jako ve škole 1 - 5 (1 = nejlepší, 5 = nejhorší).
      3. Poznamenat si výhody a nevýhody spojené se životem v tomto městě do přiložené tabulky podle předvedené prezentace nebo podle údajů  předvádějícího.

      Termín zpracování: konec dubna

    • Téma 4

      Zpracování informací 

      Statisticky zpracovat získané informace z prezentací v MS Excel.  Použít údaje z vyplněné tabulky hodnocení prezentací a z tabulky poznamenaných výhod a nevýhod života ve městech.

      1. V MS Excel sestavit tabulku vyhodnocení všech předvedených prezentací podle vyplněné tabulky s hodnocením jednotlivých prezentací. Doplnit získané údaje z tabulky a seřadit  prezentace podle získaných bodů, aby bylo patrné, která prezentace byla podle vás nejlepší. Při procentuálním výpočtu brát v úvahu, že 100% je maximální počet bodů = 15.
      2. V MS Excel sestavit tabulku nejčastěji se opakujících výhod v uvedených místech s procentuálním výpočtem výskytu jednotlivých výhod. Brát v úvahu, že 100% je celkový počet výskytu všech výhod.
      3. Na základě tabulky výhod sestrojit odpovídající přehledný graf  výhod.
      4. V MS Excel sestavit tabulku nejčastěji se opakujících nevýhod v uvedených místech s procentuálním výpočtem výskytu jednotlivých nevýhod. Při procentuálním výpočtu brát v úvahu, že 100% je celkový počet všech nevýhod.
      5. Na základě tabulky nevýhod sestrojit odpovídající přehledný graf nevýhod.

      Termín zpracování: květen

    • Téma 5

      Možnosti zlepšení životních podmínek  

      Na základě sestavených tabulek a grafů výhod a nevýhod  napsat písemnou úvahu o různých možnostech zlepšení životních podmínek  v daném místě. Zamyslet se nad tím, co a jak mohu pro zlepšení udělat já, obec, kraj, unie či jiná instituce. Rozsah úvahy by měl být na polovinu stránky A4.

      Termín odevzdání úvahy: květen

    • Téma 6

      Vyhodnocení úkolů

      Seznámení studentů s nejlepšími prezentacemi z jejich skupiny na základě jejich hodnocení a s výsledky odevzdaných úkolů.

    • Téma 7

      Diskuze k řešení problémů

      Na základě získaných výsledků otevřít diskuzi pro možný postup řešení nejčastěji se vyskytujících nevýhod. Na základě této debaty navrhnout ve třídě možnost řešení problémů, tzn. kdo a v jakých krocích má možnost tyto problémy řešit. Při návrhu vycházet z vypracovaných úvah studentů.

      Získané návrhy doplnit do tabulky.

      Termín diskuze: červen

    • Téma 8

      Beseda

      Zorganizovat besedu se zástupci institucí, které v rámci své kompetence mohou řešit navržené problémy.

      Termín besedy: červen

      • Téma 9

        Přednáška "Všude dobře, doma nejlépe"

        Na závěr projektu uspořádat přednášku na téma "Všude dobře, doma nejlépe". Vyslechnout si vyprávění někoho, kdo má zkušenosti s cestováním po světě, a dokáže o svém putování , ale také o svých návratech domů, poutavě vyprávět.

        Termín přednášky: červen